sâmbătă, 9 februarie 2013

Dificultăţi severe în limbajul copiilor cu sindrom Down

Dificultăţi severe în limbajul copiilor cu sindrom Down


 O parte (10-15%) dintre copiii cu sindrom Down prezintă dificultăţi severe în dezvoltarea limbajului, datorită unor probleme adiționale de sănătate, inclusiv prezența unor pierderi de auz mai mari de 60dB. (Buckley, 2000).

Austim

Exista copii cu sindrom Down (Buckley, 2000) care prezintă tulburări din spectru autist care nu au abilităţi non-verbale şi nici contact visual bun. Aceștia nu se străduiesc să comunice, nu zâmbesc. Din totatul copiilor cu sindrom Down diagnosticaţi cu tulburări din spectru autist doar 3-4 % sunt diagnosticaţi corect, restul prezintă tulburări de comunicare datorită pierderilor de auz în general, dar nu numai. Aceşti copii dacă sunt antrenaţi să comunice, în timp, îşi pierd aceste caracteristici care i-au făcut să fie diagnosticaţi cu tulburări din spectru autist.

Dispraxie verbală

Copiii cu sindrom Down (Buckley, 2000) care sunt mult mai întârziaţi în dezvoltarea limbajului, şi care au dificultăţi în producerea cuvintelor sunt definiţi ca dispraxici verbali (în sensul autorilor: dificultăţi neuromotorii în producerea paternurilor învăţate sau a mişcărilor necesare vorbirii). Deseori aceşti copii nu au întârziată înţelegerea, producerea primelor cuvinte, dar se observă dificultatea de a pronunţa cuvinte lungi, având sunete distorsionate, omisiuni de silabe, şi mai multe dificultăţi în formarea propoziţiilor sau a frazelor mai lungi, producţiile lor fiind inconstistente. O dată pot pronunţa sunetul, cuvântul sau propoziţia uşor, iar altădată fac eforturi imense pentru a produce sunetele şi pur şi simplu nu pot emite cuvântul, propoziţia sau fraza respectivă. Programul de tratament pentru dispraxie verbală se focalizează pe creşterea treptată a lungimii secvenţelor de sunete. Terapia este intensă şi de lungă durată. Majoritatea acestor copii fac progrese mici dar continue în primii ani de şcoală. Este foarte important pentru aceşti copii să fie depistaţi din timp şi să fie implicaţi în terapii logopedice mult mai intensive şi specifice decât ceilalţi copii cu sindrom Down.

Bibliografie:
Buckley, S.J., (2000). Speech, language and communication for individuals with Down syndrome–An overview. Down Syndrome Issues and Information. 5/03/2009.
Disponibil: http://www.down-syndrome.org/information/language/overview/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu