Particularităţi ale limbajului şi comunicării la copiii cu
sindrom Down.
Copiii
cu Sindrom Down (după Buckley, 2000) sunt în marea lor majoritate comunicativi. Ei doresc să interacţioneze
social încă din copilaria mică dar ei trebuie să se bazeze pe abilităţi neverbale
ca de exemplu gesturile, pe o perioadă mult mai mare de timp decât copiii valizi
şi asta datorită întârzierii în achiziţia şi producţia limbajului. Odata ce încep
să vorbească, îşi folosesc abilităţile de vorbire ca orice copil în special dacă
a fost stimulat senzitiv de către familie, şcoală şi comunitate. Cu toate astea
copiii cu sindrom Down au dificultăţi specifice în învăţarea gramaticii şi în
dezvoltarea vorbirii clare, a inteligibilităţii. Unele dintre motivele pentru
care acesti copii au dificultăţi în achiziţia limbajului sunt cunoscute şi
astfel s-au putut dezvolta strategii de intervenţie. Cercetatorii şi
practicienii din întreaga lume au căzut de acord asupra principiilor de
intervenţie efectivă. Din moment ce vorbirea şi limbajul au fost consideraţi
factori centrali ai dezvoltării abilităţilor mentale ca de exemplu: gândirea,
cauzalitatea, reamintirea, ca şi ai incluziunii sociale, acestea au devenit
esentiale atât pentru părinţi cât şi pentru terapeuti, profesori, încă din
prima copilărie şi până la viaţa adultă.
Comunicarea
primară. Copiii cu sindrom Down sunt mai înceti în mişcări şi în explorări
fizice ale mediului înconjurător, atât vizual cât şi în înteracţiunea cu
obiectele sau jucăriile. Sunt de asemenea mai înceţi în a iniţia astfel de
interacţiuni şi în a menţine atenţia la acelaşi obiect ca şi interlocutorul.
S-a
dovedit că este mult mai greu să menţii atenţia la o jucărie sau o activitate şi
de a schimba atenţia de la o jucărie sau activitate la alta. Este foarte
important să se urmărească şi să se vorbească despre acelaşi lucru la care este
atent copilul cu sindrom Down. Pentru copiii cu sindrom Down este important ca
mama să urmeze activitatea copilului şi să nu încerce să îi schimbe atenţia către
altceva. La aceştia s-a dovedit că vocabularul este mai bogat când sunt mai
mari.
Referitor
la gesturi, copiii cu sindrom Down comunică mai bine, uneori chiar mai bine decât
copiii valizi la acelaşi nivel cognitiv. Multi copii cu sindrom Down sunt
frustraţi de întârzierea şi dificultatea de a produce cuvinte clare şi sunt
capabili de a învăţa semne specifice pentru a le folosi în locul cuvintelor. Aceasta
s-a observat în intervalul de vârsta 2-4 ani.
Limbajul la copiii cu sindrom Down (Buckley,
1993) este în majoritatea cazurilor întârziat.
În ciuda unei mari diferenţe individuale, majoritatea copiilor întârzie în a
spune primele cuvinte, vocabularul creşte mult mai încet decât a celorlalţi
copii precum şi folosirea a două cuvinte legate.
Copiii
cu sindrom Down prezintă întârzieri cognitive, sunt mai înceţi în dezvoltarea
cunostinţelor şi întelegerea lumii, sunt mai înceţi în descoperirea cauzelor şi
motivelor dar şi în reamintirea lor.
Acesti
copii au dificultăţi în însuşirea regulilor de vorbire, în a construi propoziţii
corecte din punct de vedere gramatical. Acestea conduc la o vorbire restrictivă,
telegrafică chiar şi la adolescenţii şi adulţii cu sindrom Down.
De
asemenea întâmpină dificultăţi în pronunţarea clară a cuvintelor.
Acest
efect al combinaţiei (Buckley, 1993) între vorbirea telegrafică prin “
Utterance” (ex. “Tata mers înot” în loc de “Am fost aseară cu tata să înotăm”) şi
pronunţarea precară face ca persoanele cu sindrom Down să fie dificil de înteles,
în special atunci când vorbesc cu persoane străine celor familiare de acasă sau
şcoală.
Unele
studii au arătat că pot răspunde mai bine sarcinilor care le permit răspunsuri manuale,
prin gesturi, arătând, indicând, decât sarcinilor care solicită răspunsuri
verbale. Cu alte cuvinte, vorbirea lor nu reflectă obiectiv nivelul lor de
înţelegere, iar abilităţile lor pot fi subestimate datorită dificultăţilor care
apar în organizarea şi oferirea unor răspunsuri verbale, chiar şi atunci când
înţeleg bine întrebările şi soluţiile unor sarcini.
Bibliografie:
Buckley, S., (1993). Language development in children with Down’s syndrome.
Down syndrome Research and Practice.
1, 3-9,
Buckley, S.J., (2000). Speech, language and
communication for individuals with Down syndrome–An overview. Down Syndrome Issues and Information. 5/03/2009.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu