Dificultăţi severe în limbajul copiilor cu sindrom Down
O parte (10-15%) dintre copiii cu sindrom Down prezintă dificultăţi severe în dezvoltarea limbajului, datorită unor probleme adiționale de sănătate, inclusiv prezența unor pierderi de auz mai mari de 60dB. (Buckley, 2000).
Austim
Exista copii cu sindrom Down (Buckley, 2000) care prezintă tulburări din spectru autist care
nu au abilităţi non-verbale şi nici contact visual bun. Aceștia nu se străduiesc să
comunice, nu zâmbesc. Din totatul copiilor cu sindrom Down diagnosticaţi cu
tulburări din spectru autist doar 3-4 % sunt diagnosticaţi corect, restul
prezintă tulburări de comunicare datorită pierderilor de auz în general, dar nu
numai. Aceşti copii dacă sunt antrenaţi să comunice, în timp, îşi pierd aceste
caracteristici care i-au făcut să fie diagnosticaţi cu tulburări din spectru
autist.
Dispraxie
verbală
Copiii
cu sindrom Down (Buckley, 2000) care sunt mult mai întârziaţi în dezvoltarea
limbajului, şi care au dificultăţi în producerea cuvintelor sunt definiţi ca
dispraxici verbali (în sensul autorilor: dificultăţi neuromotorii în producerea
paternurilor învăţate sau a mişcărilor necesare vorbirii). Deseori aceşti copii
nu au întârziată înţelegerea, producerea primelor cuvinte, dar se observă
dificultatea de a pronunţa cuvinte lungi, având sunete distorsionate, omisiuni
de silabe, şi mai multe dificultăţi în formarea propoziţiilor sau a frazelor
mai lungi, producţiile lor fiind inconstistente. O
dată pot pronunţa sunetul, cuvântul sau propoziţia uşor, iar altădată fac
eforturi imense pentru a produce sunetele şi pur şi simplu nu pot emite cuvântul,
propoziţia sau fraza respectivă. Programul
de tratament pentru dispraxie verbală se focalizează pe creşterea treptată a
lungimii secvenţelor de sunete. Terapia este intensă şi de
lungă durată. Majoritatea
acestor copii fac progrese mici dar continue în primii ani de şcoală. Este
foarte important pentru aceşti copii să fie depistaţi din timp şi să fie
implicaţi în terapii logopedice mult mai intensive şi specifice decât ceilalţi
copii cu sindrom Down.
Bibliografie:
Buckley, S.J., (2000). Speech, language and
communication for individuals with Down syndrome–An overview. Down Syndrome Issues and Information. 5/03/2009.
Disponibil: http://www.down-syndrome.org/information/language/overview/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu